Ekologické ovocie a zelenina. Áno či nie?

Na začiatok kladieme zásadnú otázku. Čo sa skrýva za pojmom ekologické/á?

Pojem biopotraviny je definovaný zákonom v rámci Európskej únie. Nariadenie EÚ z roku 2007 určuje, ako ekologické alebo bio výrobky majú byť vyrobené, a ak chcú výrobky byť označované ako biopotraviny a niesť štítok bio, musia spĺňať tieto kritériá:

ekologicky kontrolované pestovanie

Bez genetickej modifikácie

Bez použitia pesticídov a hnojív

Biopotraviny sú považované za prírodnú alternatívu k potravinám vyrábaných bežným spôsobom. Ale je bio-zelenina a bio-ovocie tiež automaticky zdravšie? Sledujeme vášnivé debaty po celé roky, ale výsledky štúdií si navzájom stále odporujú. Teraz britskí vedci zverejnili najkomplexnejšie dáta na túto tému. Ich záver: V skutočnosti existujú jasné rozdiely v zložení. Biopotraviny obsahujú podstatne viac antioxidantov, a len polovicu množstva ťažkých kovov kadmia a zároveň aj menej dusičnanov. Aj rezíduá pesticídov sú štvornásobne nižšie, hovoria výskumníci. To ukazuje, že nielen príroda, ale aj ľudský organizmus zdravotne profituje z ekologického poľnohospodárstva.

Výskumníci sa zamerali na porovnanie zložiek so zdravotným významom, vrátane fytochemikálií -akými sú antioxidanty a vitamíny – chemických pesticídov, dusičnanov, toxických ťažkých kovov – Kadmia, arzénu a olova -, ako aj živín a stopových prvkov. Jednalo sa o štúdiu porovnávajúcu oba spôsoby kultivácie – ekologickú a konvenčnú, s poľnými pokusmi a skúškami, počas ktorých boli potraviny preskúmané.

Výsledok bol jasný: Niet pochýb o tom, že existujú rozdiely medzi týmito rôzne vypestovanými potravinami. Bio ovocie a zelenina obsahovali viac karotenoidov a aj viac vitamínu C.

Medzi potraviny, ktoré odporúčame konzumovať v bio kvalite určite radíme:

  • Jablká – keďže pri ich konvenčnom pestovaní sa nešetrí pesticídmi a jablká tieto aj veľmi ľahko absorbujú

  • Jahody – patria medzi najviac kontaminované druhy ovocia, a to preto lebo veľmi ľahko načerpajú toxíny s pôdy, na ktorej rastú

  • Broskyne – sú tiež veľmi postrekované pesticídmi, keďže stromy sú náchylné na akékoľvek druhy škodcov, chorôb či plesní

  • Hrozno

  • Uhorky – hovorí sa, že práve pod šupkou sa nachádza najviac vitamínov. Avšak pre uhorky z normálnej výroby to nie je vôbec pravda, keďže sa pod ňou nachádza ozajstný toxínový kokteil

  • Zemiaky – tiež úzko späté s pôdou, absorbujú živiny a dusíkaté hojivá veľmi rýchlo

  • Zelené fazuľky – pri ich pestovaní sa využívajú vo veľkom množstve rôzne postreky proti škodcom, a práve tieto insekticídy sa potom dostávajú aj do plodu – struku, ktorý konzumujeme

Tipy pre skladovanie

Správne skladovanie je ľahké. Príliš dlhé alebo nesprávne skladovanie, môže výrazne znížiť počet živín a vitamínov v ovocí aj zelenine. Pri príliš teplom skladovaní strácajú potraviny po krátkej dobe až 70% vitamínov. Ak chcete zachovať svoje ovocie a zeleninu čerstvé čo najdlhšie, dali sme pre vás dohromady niekoľko tipov.

Skladujte jablká vždy oddelene od iných druhov ovocia, keďže jablká vylučujú etylén, ktorý urýchľuje dozrievanie. Jablká sa dajú dobre uskladniť v uzavretom vrecku. To isté platí aj pre paradajky. Bobule rôzneho druhu sú veľmi citlivé a mali by byť konzumované, ak je to možné, počas 1-2 dní po kúpe. Tlakové body: čo s nimi robiť? Tlakové body sú poškodenia tkaniva, pri ktorých je obsah vitamínu často nižší ako pri „zdravých“ tkanivách. Tieto môžu byť avšak ľahko odrezané a zvyšné ovocie možno spracovať normálne.